Upratovanie

Karin Gärtnerová

Večná téma vo firme: Upratovanie, kuchynky a toalety 

Udržiavanie čistoty a poriadku v kancelárskych priestoroch, najmä v kuchynkách a na toaletách, je neustálym zdrojom diskusií a niekedy aj konfliktov v mnohých firmách. Táto téma sa dotýka nielen hygieny a estetiky, ale aj pracovnej morálky a vzťahov medzi kolegami. 

Prečo je to taká citlivá téma? 

  • Subjektívny pohľad na čistotu: Každý človek vníma čistotu inak. Čo je pre jedného dostatočne čisté, môže byť pre druhého neakceptovateľné. 

  • Nedostatok zodpovednosti: Niekedy sa zamestnanci necítia zodpovední za spoločné priestory a spoliehajú sa na upratovací servis. 

  • Zabudnuté pravidlá etikety: V zhone pracovného dňa sa často zabúda na základné pravidlá etikety, ako je umytie šálky po sebe alebo upratanie omrviniek. 

  • Nedostatok vybavenia: Nedostatok prostriedkov na upratovanie, ako sú utierky, saponáty alebo mydlo, môže tiež prispievať k neporiadku. 

Ako riešiť tento problém? 

  • Stanovenie jasných pravidiel: Je dôležité, aby firma mala jasne stanovené pravidlá týkajúce sa udržiavania čistoty v spoločných priestoroch. Tieto pravidlá by mali byť zrozumiteľné a ľahko dostupné pre všetkých zamestnancov. 

  • Zodpovednosť a motivácia: Je vhodné zaviesť systém, ktorý podporuje zodpovednosť zamestnancov za udržiavanie čistoty. To môže zahŕňať napríklad rotačné upratovanie alebo ocenenie najčistejšieho pracoviska. 

  • Dostatočné vybavenie: Firma by mala zabezpečiť dostatok čistiacich prostriedkov a hygienických potrieb v kuchynkách a na toaletách. 

  • Otvorená komunikácia: Dôležitá je otvorená komunikácia medzi zamestnancami a vedením firmy. Ak vznikne problém, je potrebné ho riešiť konštruktívne a s rešpektom. 

  • Pravidelné upratovanie: Okrem snahy o udržiavanie čistoty zo strany zamestnancov je potrebné zabezpečiť aj pravidelné profesionálne upratovanie spoločných priestorov. 

  • Vzdelávanie a osveta: Je vhodné pravidelne organizovať vzdelávacie aktivity a osvetové kampane, ktoré pripomínajú dôležitosť čistoty a hygieny na pracovisku. 

Tipy pre zamestnancov: 

  1. Umyte po sebe šálku a riad. 

  2. Upratujte po sebe omrvinky a neporiadok. 

  3. Používajte dezinfekčné prostriedky na ruky. 

  4. Nahláste nedostatok čistiacich prostriedkov alebo hygienických potrieb. 

  5. Rešpektujte pravidlá čistoty a hygieny. 

  6. Nenechávajte osobné veci v kuchynke. (krabičky na jedlo, obedáre)

  7. Dodržiavajte zásady správneho používania toaliet. 

Udržiavanie čistoty a poriadku na pracovisku je zodpovednosťou každého zamestnanca. Čisté a hygienické pracovné prostredie prispieva k lepšej nálade, vyššej produktivite a zdravšej atmosfére na pracovisku. 

Nasleduje rozhovor s pani Evou, ktorá upratuje firmy a berie svoju prácu veľmi vážne.

Karin: Dobrý deň, pani Eva, ďakujem, že ste si našli čas na rozhovor. Viem, že pracujete ako upratovačka v kanceláriách už dlhé roky. Mohli by ste nám povedať, ako vyzerá váš bežný pracovný deň? 

Pani Eva: Dobrý deň. No, moje dni sú dosť rušné. Začínam skoro ráno, zvyčajne ešte pred príchodom zamestnancov, aby som všetko stihla. Najprv vyprázdnim koše, vymením vrecká, potom utriem prach na stoloch a parapetách, povysávam koberce a umyjem podlahy. Samozrejme, najviac času mi zaberá upratovanie kuchyniek a toaliet. 

Karin: A čo kuchynky a toalety? Predpokladám, že tam je to najnáročnejšie... 

Pani Eva: No, poviem vám, niekedy je to hotová katastrofa. Ľudia sú rôzni. Niektorí po sebe nechajú úplný neporiadok, špinavý riad, rozliate nápoje, omrvinky... akoby si neuvedomovali, že po nich prichádzajú ďalší. A tie toalety... no, radšej ani nehovorím. Občas sa nestačím čudovať, čo všetko sú ľudia schopní nechať za sebou. 

Karin: Máte nejaké pozitívne skúsenosti? Stretli ste sa aj s ohľaduplnými ľuďmi? 

Pani Eva: Samozrejme! Našťastie, nie všetci sú rovnakí. Sú tu aj takí, ktorí si po sebe umyjú šálku, upracú si stôl alebo aspoň pozdravia. To poteší. A keď sa ľudia správajú milo a s úctou, hneď sa mi robí lepšie. 

Karin: Stretli ste sa niekedy s nejakou bizarnou alebo vtipnou situáciou? 

Pani Eva: (Smiech) No, bolo ich dosť. Raz som napríklad našla v koši celú narodeninovú tortu, len tak vyhodenú. A raz som musela upratovať kanceláriu po firemnej párty, to bola hotová spúšť. Ale aby som nespomínala len to zlé, tak raz mi nechali na stole čokoládu s poďakovaním a kávu, to bolo milé. 

Karin: Čo by ste odkázali ľuďom, ktorí pracujú v kanceláriách? 

Pani Eva: Aby si uvedomili, že aj upratovačky sú ľudia a zaslúžia si úctu. Aby sa správali ohľaduplne k spoločnému prostrediu a mysleli aj na to, že po nich prichádzajú ďalší. A hlavne, aby sa nebáli pozdraviť a usmiať sa. To nič nestojí a hneď sa lepšie pracuje. 

Karin: Pani Eva, okrem tých ľudských stránok vašej práce, máte aj nejaké špeciálne tipy alebo triky, ktoré ste sa naučili počas rokov upratovania? Čo sa vám osvedčilo pri čistení rôznych povrchov alebo pri odstraňovaní odolných škvŕn? 

Pani Eva: (úsmev) Ale áno, človek sa stále učí. Napríklad, na odolné škvrny na stoloch používam zmes vody a octu, to je taký starý dobrý trik. Na klávesnice a monitory je najlepšia suchá handrička z mikrovlákna, žiadne mokré utierky, aby sa elektronika nepoškodila. 

Karin: A čo kuchynka? Predpokladám, že tam musíte riešiť veľa rôznych typov nečistôt. 

Pani Eva: Kuchynka, to je kapitola sama o sebe. Na mastné škvrny na sporáku alebo v mikrovlnke je výborná pasta zo sódy bikarbóny a vody, nechám to chvíľu pôsobiť a potom to ľahko zotriem. Drez umývam prípravkom na nerez, aby sa pekne leskol. A na kávové škvrny v šálkach používam obyčajný ocot, to ich krásne rozpustí. 

Karin: To znie ako hotová alchýmia! A čo podlahy? Aké čistiace prostriedky používate tam? 

Pani Eva: Na linoleum a dlažbu používam univerzálny čistiaci prostriedok, ale dôležité je, aby nepenil príliš, lebo potom zostávajú šmuhy. Na koberce používam vysávač s rotačnou kefou a občas, keď je nejaká škvrna, tak špeciálny čistič na koberce. Ale snažím sa, aby sa škvrny ani nerobili, takže apelujem na zamestnancov, aby si dávali pozor. 

Karin: Máte nejaké špeciálne tipy na udržiavanie čistoty toaliet? 

Pani Eva: V toaletách je najdôležitejšia dezinfekcia, takže tam používam silnejšie dezinfekčné prostriedky, hlavne na kľučky, splachovacie tlačidlá a sedadlá. Na vodný kameň v toalete je výborný ocot alebo kyselina citrónová, to ho krásne rozpustí. A na zrkadlá používam zmes vody a alkoholu, to im dodá krásny lesk. 

Karin: A čo nejaké univerzálne rady, ktoré platia pre upratovanie kdekoľvek? 

Pani Eva: No, hlavne pravidelnosť. Čím častejšie sa upratuje, tým menej sa toho nahromadí. A tiež je dôležité používať kvalitné čistiace prostriedky a pomôcky. A samozrejme, trochu tej lásky a starostlivosti, to sa odrazí na výsledku. 

Karin: Pani Eva, vieme, že kuchynka je miesto, kde sa stretávate s rôznymi výzvami. Ako pristupujete k čisteniu chladničky a k údržbe umývačky riadu? 

Pani Eva: Áno, chladnička a umývačka si vyžadujú špeciálnu starostlivosť. Čo sa týka chladničky, vždy sa snažím pravidelne kontrolovať dátum spotreby potravín a vyhadzovať všetko, čo je už staré. Pred samotným čistením chladničku vypnem a vyberiem všetky police a zásuvky. 

Karin: Aké čistiace prostriedky používate na vnútro chladničky? 

Pani Eva: Najradšej používam roztok vody s octom alebo sódou bikarbónou, pretože sú to prírodné prostriedky, ktoré dobre dezinfikujú a odstraňujú nepríjemné pachy. Dôležité je dôkladne utrieť všetky povrchy, vrátane tesnenia dverí, kde sa často hromadia nečistoty. Na vonkajšie časti chladničky používam vlhkú handričku s jemným čistiacim prostriedkom. 

Karin: A čo údržba umývačky riadu? Predpokladám, že aj tá potrebuje pravidelné čistenie. 

Pani Eva: Samozrejme. Umývačku čistím aspoň raz za mesiac, aby dobre fungovala a riad bol vždy dokonale čistý. Najprv vyčistím filter, kde sa hromadia zvyšky jedla. Potom nalejem do umývačky šálku octu alebo kyseliny citrónovej a zapnem krátky umývací cyklus pri vysokej teplote. 

Karin: Máte nejaké špeciálne tipy na odstránenie vodného kameňa z umývačky? 

Pani Eva: Na vodný kameň je najlepší ocot alebo kyselina citrónová. Niekedy pridám aj trochu sódy bikarbóny, ktorá pomáha neutralizovať pachy a rozpúšťať usadeniny. Dôležité je tiež pravidelne kontrolovať a dopĺňať soľ a leštidlo, aby riad bol lesklý a bez škvŕn. 

Karin: A čo vonkajšie čistenie umývačky? 

Pani Eva: Vonkajšie časti umývačky čistím vlhkou handričkou s jemným čistiacim prostriedkom. Dôležité je utrieť najmä ovládací panel a dvere, kde sa často hromadia odtlačky prstov. 

Karin: Pani Eva, v dnešných kanceláriách sa často stretávame s modernými kávovarmi. Sú zložitejšie na údržbu ako staršie modely? 

Pani Eva: Rozhodne áno, Karin. Moderné kávovary sú sofistikované zariadenia s rôznymi funkciami a časťami, ktoré vyžadujú špeciálnu starostlivosť. 

Karin: Aké sú najväčšie výzvy pri ich čistení? 

Pani Eva: Najväčší problém predstavujú usadeniny kávového oleja a vodný kameň. Kávový olej sa hromadí v sparovacej jednotke a tryskách, čo môže ovplyvniť chuť kávy a dokonca aj poškodiť kávovar. Vodný kameň sa usadzuje v nádržke na vodu a potrubí, čo môže viesť k upchatiu a zníženiu výkonu kávovaru. 

Karin: Aké postupy odporúčate na ich čistenie? 

Pani Eva: Vždy sa riadim pokynmi výrobcu. Každý kávovar je iný a vyžaduje si špecifický prístup. Všeobecne platí, že sparovaciu jednotku je potrebné pravidelne čistiť špeciálnymi čistiacimi tabletami. Nádržku na vodu a potrubie čistím roztokom vody a octu alebo špeciálnym odvápňovačom. 

Karin: Používate nejaké špeciálne pomôcky? 

Pani Eva: Áno, na čistenie ťažko dostupných miest používam malé kefky a vatové tyčinky. Dôležité je tiež pravidelne vymieňať vodné filtre, ak ich kávovar používa. 

Karin: Ako často odporúčate čistiť kávovary? 

Pani Eva: Frekvencia čistenia závisí od intenzity používania kávovaru. Sparovaciu jednotku by sa malo čistiť aspoň raz týždenne, nádržku na vodu a potrubie raz mesačne. 

Karin: Máte nejaké špeciálne tipy na predĺženie životnosti kávovaru? 

Pani Eva: Okrem pravidelného čistenia je dôležité používať kvalitnú vodu a kávové zrná. Tiež odporúčam pravidelne kontrolovať tesnenia a hadice a v prípade potreby ich vymeniť. 

Karin: V kanceláriách/open space sa často stáva, že musíte upratovať, aj keď tam ešte pracujú ľudia. Ako riešite takéto situácie, najmä keď potrebujete vysávať alebo vyniesť koše? 

Pani Eva: No, to je niekedy ozajstná výzva. Ľudia sú rôzni a každý reaguje inak. Vždy sa snažím byť čo najohľaduplnejšia. 

Karin: A aké konkrétne postupy odporúčate, aby to prebehlo čo najhladšie? 

Pani Eva: V prvom rade je dôležitá komunikácia. Keď prídem do kancelárie, kde ešte niekto pracuje, vždy sa pozdravím a slušne sa opýtam, či môžem začať. Poviem, že potrebujem povysávať, prípadne vyniesť koše, a že sa budem snažiť byť čo najtichšia a najrýchlejšia. 

Karin: A čo keď niekto pracuje naozaj intenzívne a nechce byť rušený? 

Pani Eva: Vtedy sa snažím byť čo najviac diskrétna. Ak môžem, povysávam len okolie jeho stola a vynechám miesta, kde evidentne pracuje. Koše vynesiem potichu, aby som ho čo najmenej vyrušila. Ak vidím, že je naozaj zahĺbený do práce, tak sa ho opýtam, či by mu nevadilo, ak by som sa vrátila neskôr. 

Karin: A čo hluk vysávača? To je asi najväčší problém, však? 

Pani Eva: Áno, hluk je veľký. Snažím sa používať vysávač čo najkratšie a čo najtichšie. Niekedy, ak to nie je príliš špinavé, použijem len metličku a lopatku. Ale väčšinou to nestačí. Niekedy sa opýtam, či im nevadí hluk, a vysávam napríklad až po dohovore. 

Karin: Máte nejaké špeciálne tipy na to, ako sa vyhnúť konfliktom v takýchto situáciách? 

Pani Eva: Myslím, že najdôležitejšie je rešpektovať prácu iných. Aj my chceme, aby nás rešpektovali. Ak sa k ľuďom správame slušne a ohľaduplne, väčšinou to ocenia a nemajú problém s tým, že musíme upratovať. A samozrejme, vždy sa usmejem a poďakujem im za spoluprácu. 

Karin: Takže hlavné je slušné správanie a ohľaduplnosť. 

Pani Eva: Presne tak. A trochu trpezlivosti, samozrejme. Niekedy sa skrátka musíme prispôsobiť situácii. 

Karin: Pani Eva, aké sú vaše odporúčania ohľadom pravidelnosti čistenia? Čo by sa malo čistiť denne, týždenne a mesačne? 

Pani Eva: Pravidelné upratovanie je kľúčové pre udržanie čistého a hygienického prostredia, či už ide o domácnosť alebo kanceláriu. 

Denne: 

  • Umyť riad / zapnúť umývačku a utrieť pracovné plochy po každom použití. 

  • Upratať omrvinky a rozliate tekutiny. 

  • Vyniesť odpadkový kôš/vymeniť sáčok. 

  • Dezinfikovať často dotýkané povrchy. 

  • Pretrieť vyprázdnený pracovný stôl. 

  • Umyť umývadlo a utrieť zrkadlo. 

  • Umytie toaliet, mís, aj zospodu, dezinfekcia sedacej plochy/doplnenie toaletného papiera.

  • Zvnútra pretrieť mikrovlnku 

Týždenne: 

  • Dôkladne vyčistiť spotrebiče v kuchyni. 

  • Umyť podlahy. 

  • Vyčistiť chladničku zvnútra. 

  • Dôkladne vyčistiť toaletu a kúpeľňu. 

  • Povysávať koberce, alebo podlahy. 

  • Utrieť prach. 

  • Odstrániť vodný kameň v kanviciach a na vodovodných batériách 

Mesačne: 

  • Vyčistiť umývačku riadu. 

  • Dôkladne vyčistiť chladničku. 

  • Dôkladne vyčistiť koberce, alebo podlahy a taktiež aj ťažko dostupné miesta. 

Každých 6 mesiacov: 

  • Výmena wc kefy 

  • Pretrieť žalúzie 

  • Umytie obkladačiek na stenách na toaletách, sprchách, umývadlá, pisoároch a podobne 

Karin: Ďakujem vám veľmi pekne za tipy a za rozhovor a prajem veľa trpezlivosti pri vašej práci. 

Pani Eva: Nie je začo, rada som pomohla. 

Sekretárky hrajú kľúčovú úlohu pri zabezpečení efektívnej komunikácie medzi firmou a upratovacím servisom. Ich zodpovednosťou je nielen odovzdávať informácie, ale aj predvídať potreby a zabezpečiť plynulý priebeh upratovacích služieb. Tu je niekoľko kľúčových aspektov, na ktoré by mali dbať: 

1. Jasná a presná komunikácia: 

  • Špecifikácia potrieb:  

  • Jasne definovať rozsah upratovacích služieb, vrátane frekvencie, času a špeciálnych požiadaviek (napr. hĺbkové čistenie, špeciálne povrchy). 

  • Uviesť konkrétne požiadavky na doplnenie hygienických potrieb (toaletný papier, mydlo, papierové utierky, vrecká do odpadkových košov). 

  • Informovať o špeciálnych potrebách, ako sú napríklad antistatické utierky na čistenie elektroniky. 

  • Harmonogram a frekvencia:  

  • Dohodnúť sa na presnom harmonograme upratovania, ktorý vyhovuje potrebám firmy. 

  • Informovať o akýchkoľvek zmenách v harmonograme alebo špeciálnych udalostiach, ktoré si vyžadujú mimoriadne upratovanie. 

  • Spätná väzba:  

  • Poskytovať pravidelnú spätnú väzbu o kvalite upratovacích služieb. 

  • Rýchlo a jasne komunikovať akékoľvek problémy alebo nedostatky. 

  • Viesť si záznamy o tom aké problémy sa vyskytli a ako boli riešené. 

2. Materiál a vybavenie: 

  • Dostatočné zásoby:  

  • Sledovať spotrebu hygienických potrieb a zabezpečiť ich včasné doplnenie. 

  • Informovať upratovací servis o potrebe doplnenia čistiacich prostriedkov a pomôcok. 

  • Mať kontakt na dodávateľa upratovacích prostriedkov, prípadne mať prebytok čistiacich prostriedkov pre prípad núdze. 

  • Špecifické požiadavky:  

  • Uistiť sa, že upratovací servis používa vhodné čistiace prostriedky pre rôzne povrchy (napr. drevo, sklo, nerez). 

  • Požadovať používanie ekologických čistiacich prostriedkov, ak to firma preferuje. 

  • Dohliadnuť na to aby všetky čistiace pomôcky, ako sú kefy, handry a podobne boli hygienicky čisté, a poškodené kúsky boli vymenené. 

3. Riešenie problémov: 

  • Rýchla reakcia:  

  • Rýchlo reagovať na akékoľvek problémy alebo sťažnosti zamestnancov týkajúce sa čistoty. 

  • Okamžite informovať upratovací servis o akýchkoľvek mimoriadnych situáciách (napr. rozliatie tekutiny, poškodenie majetku). 

  • Dohoda o náhrade:  

  • Dohodnúť s upratovacím servisom spôsob, ako bude nahradená škoda v prípade, ak dôjde ku poškodeniu majetku, zo strany upratovacej služby. 

4. Vytváranie dobrých vzťahov: 

  • Profesionálny prístup:  

  • Viesť komunikáciu s upratovacím servisom profesionálne a s rešpektom. 

  • Budovať pozitívne vzťahy s upratovacími pracovníkmi. 

  • Oceňovať prácu upratovacích pracovníkov a vyjadrovať im vďaku. 

Dodržiavaním týchto zásad môžu sekretárky výrazne prispieť k efektívnej spolupráci s upratovacím servisom a k udržaniu čistého a príjemného pracovného prostredia.