Teambuilding

Karin Gärtnerová

Teambuilding, v slovenčine tiež známy ako budovanie tímu, tímová spolupráca alebo utužovanie kolektívu, nemusí byť iba o pretrpení trápnych okamihov. Často počúvam od kolegov, že je to pre nich strata času, majú dosť práce a vedia ten čas využiť lepšie. Tento postoj je bez ohľadu na veľkosť kolektívu zastúpený v každej firme, niekedy až 50 % zamestnancov. 

Trochu čísiel na úvod: 

V roku 2022 prieskum spoločnosti PRO Business Solutions s.r.o. ukázal, že: 

  • 55 % zamestnancov uprednostňuje teambuilding v hoteloch alebo na chatách spojený s wellness aktivitami a dobrým jedlom. 

  • 14 % zamestnancov preferuje teambuilding so športovou tematikou. 

  • 25 % zamestnancov teambuildingy nemajú radi vôbec. 

  • Ženy častejšie preferujú teambuilding formou pobytu, zatiaľ čo mužov viac lákajú športové aktivity. 

 Celosvetové trendy v roku 2025: 

Wellness aktivity: Rastie záujem o aktivity podporujúce fyzické, mentálne a emocionálne zdravie, ako joga, kreatívne dielne či mindfulness. 

Sociálny vplyv a udržateľnosť: Teambuildingy s charitatívnym a ekologickým zameraním ako výroba hotelov pre včely. 

Diverzita a inklúzia: Aktivity prístupné pre všetkých, vrátane tých, ktoré nevyžadujú fyzickú aktivitu, ako tímové kvízy či kulinárske výzvy. 

Technológie: Využívanie interaktívnych nástrojov, ako AI a VR, na vytváranie pohlcujúcich teambuildingových zážitkov. 

Aké sú najlepšie teambuildingové aktivity v roku 2025? 

V roku 2025 budú teambuildingy také, kde sa ľudia nielen zabavia, ale aj urobia niečo zmysluplné. Napríklad osvojenie základov meditácie, joga, alebo tvorba vlastného umenia. Môžu vykonať dobrovoľnícke práce pre charitu alebo postaviť hotely pre včely, aby pomohli prírode. Tímové maľovanie veľkého obrazu alebo hľadanie pokladu zbližuje a nabíja pozitívnou energiou. Zamestnanci by mali odchádzať s pocitom, že to malo zmysel a že sa spolu dobre bavili. 

Podľa stránky https://teambuildinghub.com/blog/team-building-statistics/: 

  • 63 % lídrov uviedlo, že tímová komunikácia sa zlepšila po teambuildingoch.  

  • 61 % lídrov zaznamenalo zlepšenie morálky. 

  • 80 % firiem neorganizuje teambuildingy aspoň raz za mesiac.  

  • 20 % firiem ich robí mesačne alebo častejšie. 

  • 55 % lídrov si myslí, že tímová kultúra by sa zlepšila, ak by ich firmy viac investovali do teambuildingov.  

  • 73 % zamestnancov by chcelo, aby ich spoločnosť do týchto aktivít investovala viac. 

  • 59 % remote (homeoffice) tímov využívalo virtuálne teambuildingy na riešenie problémov spojených s prácou na diaľku počas pandémie COVID-19. 

  • Ak firmy investovali viac ako 25 USD (cca 20-23 ,-€) na zamestnanca mesačne, len 25 % zamestnancov pociťovalo nízku morálku. Pri nižších výdavkoch to bolo až 58 %. 

Druhy teambuildingov 

Existuje mnoho rôznych typov teambuildingov, rozdelených podľa náročnosti a zamerania: 

Extrémne a náročné teambuildingy 

  • Prežitie v divočine: Orientácia v teréne, stavanie prístreškov, získavanie potravy v prírode, prekonávanie prekážok, survival techniky. Prítomnosť armádneho inštruktora zvyšuje náročnosť a autenticitu zážitku. 

  • Adrenalínové aktivity: Horolezectvo, rafting, lanové dráhy, zoskoky padákom, jazda na štvorkolkách v náročnom teréne. Sú zamerané na prekonávanie strachu, budovanie odvahy a posilňovanie tímovej spolupráce. 

  • Vojenské simulácie: Simulácie vojenských operácií, taktické hry, airsoft, paintball. Rozvíjajú strategické myslenie, tímovú komunikáciu a spoluprácu pod tlakom. 

Teambuilding pre hrdinov všedného dňa 

  • Naučia účastníkov prvú pomoc, hasenie požiarov a evakuáciu zranených. Rozvíjajú tímovú spoluprácu a reakcie v krízových situáciách. 

  • Športové a hravé teambuildingy: Tímové športy, orientačné hry, tímové hry a súťaže (napr. "gordický uzol"). 

Wellness a relaxačné teambuildingy 

  • Wellness pobyty: Kúpele, masáže, saunovanie, jóga, meditácie. Zamerané na relaxáciu, odbúranie stresu a zlepšenie duševného zdravia. 

  • Kreatívne workshopy: Maľovanie, keramika, varenie a iné tvorivé aktivity. Podporujú kreativitu, relaxáciu a tímovú spoluprácu. 

  • Hudobné aktivity: Hranie na hudobné nástroje, spievanie, tímový orchester (boomwhackers). 

V dnešnej dobe existuje množstvo agentúr či jednotlivcov, špecializujúcich sa na realizáciu konkrétnej akcie na kľúč. 

Dávam ako príklad tieto www odkazy ako možných partnerov na oslovenie: 

https://www.extraordinary.sk/ 

https://armytraining.sk/  

https://farmarskyteambuilding.sk/ 

https://www.splavujeme.sk/sk/ 

Príklad teambuildingu a jeho prípravy 

Názov: Tím v akcii: Teambuilding pre hrdinov všedného dňa 

Cieleteambuildingu: 

  • Naučiť účastníkov základné princípy prvej pomoci. 

  • Prakticky precvičiť postupy hasenia požiarov a evakuácie zranených. 

  • Rozvíjať tímovú spoluprácu a schopnosť reagovať v krízových situáciách. 

  • Zvýšiť povedomie o bezpečnosti a prevencii nehôd. 

  • Zabaviť sa pri interaktívnych a adrenalínových aktivitách. 

Program teambuildingu: 

Úvod a teoretická príprava: 

  • Krátka prednáška o princípoch prvej pomoci, hasenia požiarov a evakuácie zranených. 

  • Predstavenie základného vybavenia a nástrojov. Diskusia o dôležitosti tímovej spolupráce v krízových situáciách. 

Praktické workshopy: 

Prvá pomoc: 

  • Nácvik kardiopulmonálnej resuscitácie (KPR) na figurínach. 

  • Ošetrovanie rôznych typov zranení (zlomeniny, popáleniny, krvácanie). 

  • Simulácia krízových situácií a reakcia na ne. 

Hasenie požiarov: 

  • Praktická ukážka hasenia rôznych typov požiarov (pevné látky, kvapaliny, plyny). 

  • Použitie hasiacich prístrojov a iných hasiacich prostriedkov. Simulácia evakuácie z budovy pri požiari. 

Evakuácia zranených: 

  • Nácvik transportu zranených rôznymi technikami (nosiče, improvizované nosidlá). 

  • Simulácia evakuácie z ťažko prístupných miest (napr. lanové zlaňovanie). 

  • Tímové prekonávanie prekážok so zraneným. 

Tímové súťaže: 

  • Simulované záchranné akcie, kde tímy súťažia v rýchlosti a efektívnosti zásahu. 

  • Preteky v hasení požiarov a evakuácii zranených. 

  • Kvíz o prvej pomoci a požiarnej bezpečnosti. 

Záver a reflexia: 

  • Vyhodnotenie teambuildingu a odovzdanie certifikátov. Diskusia o zážitkoch a naučených zručnostiach. Zdôraznenie tímovej práce. 

Doplnkové aktivity: 

  • Návšteva hasičskej stanice alebo záchrannej služby. 

  • Workshop s odborníkom na krízové riadenie. Interaktívne hry a simulácie s využitím virtuálnej reality. 

Orientačné cenové rozpätia: 

  • Jednoduché aktivity: od 20 do 50 eur na osobu. 

  • Športové a hravé aktivity: od 50 do 150 eur na osobu. 

  • Outdoorové adventure programy: od 100 do 300 eur na osobu. 

  • Luxusné a exkluzívne teambuildingy: od 300 eur na osobu a viac. 

Je dôležité si ujasniť rozpočet a ciele teambuildingu pred výberom aktivít a poskytovateľov služieb. Mnohé agentúry ponúkajú individuálne prispôsobené ponuky, ktoré zohľadňujú požiadavky a možnosti zákazníka.