Porady - pred, počas a po 


Tu je prehľadný návod, ako správne pripraviť miestnosť na poradu, vrátane predprípravy a krokov po skončení.
  • Priemerne 37 hodín mesačne: Štúdia z roku 2022 od spoločnosti Otter.ai zistila, že zamestnanci strávia v priemere 37 hodín mesačne na poradách, čo predstavuje viac ako 15 % ich pracovného času.
  • Manažéri až 70 %: Výskumy ukazujú, že manažéri a vedúci pracovníci trávia na poradách ešte viac času, v niektorých prípadoch až 70 % svojho pracovného týždňa.

  • Nárast počas pandémie: Štúdia od spoločnosti National Bureau of Economic Research zistila, že počet porád sa počas pandémie zvýšil o 13 %, čo naznačuje, že zamestnanci trávia na poradách ešte viac času ako predtým.

Cieľom porady nie je dosiahnuť dohodu, ale spoločné porozumenie - Joseph Joubert. 

Joseph Joubert (7. mája 1754 - 4. mája 1824) bol francúzsky moralista a esejista. Patrí medzi tzv. "Francúzskych moralistov".

Cieľom tohto textu nie je opísať ako viesť porady, jeho účelom je návod pre sekretárku, asistentku, office manažérku či recepčnú ako pripraviť miestnosť na poradu a čo treba spraviť v rámci predprípravy a po skončení porady.

Predpríprava:

  • Zistite účel a typ porady: Bude to brainstorming, prezentácia, formálne stretnutie s klientom, porada vedenia alebo neformálna diskusia? To ovplyvní usporiadanie nábytku a potrebné vybavenie. Všeobecne sa odporúča ako deň porád UTOROK. Nevhodné sú z hľadiska biorytmu pondelky a piatky. (Pondelky sú štartovacie na pracovný proces po víkende a piatky sú mentálne spojené s víkendom).

  • Zistite počet účastníkov: Zabezpečte dostatok miest na sedenie a priestoru pre pohodlný pohyb. (min. je 1,5 - 2 na osobu)

  • Naplánujte si čas: Vyhraďte si dostatok času na prípravu miestnosti pred poradou a jej upratanie po porade.

Príprava miestnosti:

  • Usporiadanie nábytku: Usporiadajte stoličky a stoly podľa typu porady. Pre brainstorming je vhodný kruhový tvar, pre prezentáciu zase usporiadanie do radov s dobrým výhľadom na obrazovku. Zabezpečte dostatok priestoru pre pohyb a prípadné skupinové aktivity. Ak je to potrebné, odstráňte prebytočný nábytok, aby ste vytvorili viac priestoru.

  • Zasadací poriadok: 

1. Hierarchia:

  • Vedúci porady: Vedúci porady zvyčajne sedí na čele stola, aby mal dobrý prehľad o všetkých účastníkoch a mohol riadiť diskusiu.

  • Hostia: Ak sú na porade prítomní hostia, zvyčajne sedia po pravici vedúceho porady.

  • Ďalší účastníci: Ostatní účastníci sa zvyčajne usadia podľa hierarchie v rámci spoločnosti alebo tímu.

2. Typ porady:

  • Formálne porady: Pri formálnych poradách sa zvyčajne dodržiava prísnejší zasadací poriadok, ktorý zohľadňuje hierarchiu a protokol.

  • Neformálne porady: Pri neformálnych poradách je zasadací poriadok voľnejší a účastníci si môžu sadnúť podľa vlastného uváženia.

3. Kultúrne zvyklosti:

  • V niektorých kultúrach sa kladie dôraz na hierarchiu a protokol, zatiaľ čo v iných je dôležitejšia rovnosť a neformálnosť.

  • Je dôležité zohľadniť kultúrne zvyklosti všetkých účastníkov porady.

  • Technické vybavenie: Skontrolujte funkčnosť projektora, obrazovky, flipchartu, reproduktorov a mikrofónov. Pripravte potrebné káble, adaptéry a diaľkové ovládače. Zabezpečte stabilné pripojenie k internetu a prístup k Wi-Fi.

  • Občerstvenie: Pripravte vodu, kávu, čaj a prípadne aj drobné občerstvenie (sušienky, ovocie). Zabezpečte dostatok pohárov, šálok, obrúskov a príborov. Pri menších poradách môžete občerstvenie (voda, káva, ovocie a pod.) umiestniť priamo na rokovací stôl. Pri väčších poradách (10 a viac osôb) je praktickejšie vytvoriť samostatný bufet na menšom konferenčnom stolíku, kde si účastníci samoobslužne vezmú, čo potrebujú. Nezabudnite na poháre a taniere. 

Tip: Elegantným riešením je pripraviť pre každého účastníka fľašu vody, pohár a tanierik priamo na rokovacím stole. Pohár otočte hore dnom na obrúsok, aby bolo jasné, že je čistý.

  • Atmosféra: Vyvetrajte miestnosť a zabezpečte príjemnú teplotu. Skontrolujte osvetlenie a v prípade potreby ho upravte. Vytvorte príjemnú atmosféru pomocou dekorácií, kvetov alebo hudby.

  • Materiály: Pripravte dostatok papiera, pier, fixiek a ďalších potrebných materiálov. Rozdajte účastníkom potrebné dokumenty a prezentácie.

Po porade:

  • Upratujte: Odneste použitý riad. Ak je to vo vašej náplni práce, vyhoďte odpadky a upracte stôl (pretrite vhodnou utierkou). Niekedy bývajú tieto činnosti zmluvne dohodnuté s upratovacou službou. Dbajte však na povysávanú podlahu na konci pracovného dňa (upratovacia služba). Zotrite tabuľu alebo flipchart. Usporiadajte stoličky a stoly.

  • Technika: Vypnite projektor, obrazovku a ďalšie elektronické zariadenia. Odpojte káble a adaptéry.

  • Kontrola: Uistite sa, že ste v miestnosti nič nezabudli. Skontrolujte, či je miestnosť pripravená na ďalšiu poradu.