Neformálna korešpondencia
V tomto článku dozviete základné princípy a pravidlá, ktoré platia vo formálnej ale aj v neformálnej písomnej komunikácii.
V digitálnom veku, kde vládnu e-maily a textové správy, sa
umenie písania listov môže zdať ako prežitok minulosti. No práve osobný list či
dobre napísaný e-mail dokáže vytvoriť oveľa silnejší dojem a zanechať
trvalejšiu stopu.
Či už píšete priateľovi, rodine alebo obchodnému partnerovi,
dodržiavanie základných pravidiel korešpondencie vám pomôže vyjadriť sa jasne,
zdvorilo a efektívne.
Druhy korešpondencie
V zásade rozlišujeme dva základné druhy korešpondencie:
Osobné
listy: Tieto listy sú určené pre blízkych ľudí - priateľov, rodinu,
známych. Môžete si v nich dovoliť neformálny tón, zdieľať osobné pocity a
myšlienky. Dôležité je písať úprimne a s ohľadom na vzťah, ktorý s
adresátom máte.
E-maily:
E-maily sú dnes najrozšírenejšou formou komunikácie. V závislosti od
kontextu môžu byť formálne aj neformálne. Pri písaní e-mailov dbajte na
stručnosť a jasnosť.
Na čo si dať pozor pri písaní?
Bez ohľadu na to, aký typ korešpondencie zvolíte, existuje
niekoľko univerzálnych pravidiel, ktoré by ste mali dodržiavať:
Oslovenie:
Vždy začnite list vhodným oslovením. Pre formálnu korešpondenciu je vhodné
"Vážený pán/pani", pre neformálnu "Milý/á".
Jasný
a stručný jazyk: Vyjadrite sa zrozumiteľne a k veci. Nepoužívajte zbytočne
zložité slová a dlhé vety.
Správna
gramatika a pravopis: Gramatické a pravopisné chyby pôsobia
neprofesionálne a môžu znížiť dôveryhodnosť vášho listu.
Štruktúra:
List by mal mať logickú štruktúru. Začnite úvodom, v ktorom uvediete dôvod
písania. V jadre rozveďte svoje myšlienky a v závere zhrňte podstatné
body.
Zdvorilosť:
Nezabúdajte na zdvorilostné frázy ako "Prosím" a
"Ďakujem".
Podpis:
Na konci listu uveďte svoj podpis a kontaktné údaje.
Dodržiavaním týchto jednoduchých pravidiel môžete
zabezpečiť, že vaša korešpondencia bude vždy efektívna, zdvorilá a zanechá
pozitívny dojem.