Minimum o etikete

Karin Gärtnerová

Vaša vizitka: Minimum etikety pre maximum šarmu (a profesionálnych bodov!)

Milé majsterky prvého dojmu,

poznáte ten pocit, keď vojdete niekam, kde to "funguje"? Kde sa ľudia zdravia, úsmev nie je raritou a všetko akosi... plynie? Často za tým nie sú žiadne zložité tajomstvá, ale jednoduchá etiketa. Tieto nenápadné pravidlá spoločenského správania sú v pracovnom živote ako tajná super-schopnosť. Nemusíte absolvovať kurzy pre kráľovné, aby ste ich ovládali. Stačí poznať úplné minimum, vďaka ktorému budete excelovať na maximum!

Vaše profesionálne vystupovanie a dodržiavanie základných pravidiel etikety sú vašou osobnou vizitkou. A dobrá vizitka, tá otvára dvere, vytvára príjemnú atmosféru a buduje dôveru. Poďme sa pozrieť na vaše minimum etikety pre maximum šarmu a profesionálnych bodov!

1. Kúzla obchodnej komunikácie: Vaše slová (a e-maily) ako čarovný prútik

Komunikujeme neustále – osobne, telefonicky, e-mailom. A práve tu sa dá získať (alebo stratiť!) najviac bodov.

  • Telefonovanie: Telefón zvoní! Ako ho zdvihnete? Vaše minimum je: usmiať sa (áno, cítiť to aj cez slúchadlo!), zdvihnúť po druhom-treťom zazvonení, jasne povedať "Názov firmy, vaše meno, prosím?". Aktívne počúvajte, robte si poznámky (hlavne pri odkazoch – meno, spoločnosť, číslo, stručný dôvod volania), prepájajte hovory s gráciou ("Prepojím vás na pána XY, prosím, počkajte chvíľku") a rozlúčte sa profesionálne.

  • Maximum využitia: Získate si body hneď pri prvom kontakte, budete pôsobiť kompetentne a priateľsky. Presné odkazy ušetria čas a nervy všetkým.

  • E-mailová komunikácia: Digitálna korešpondencia, kde sa dá ľahko pošmyknúť. Vaše minimum: Jasný a výstižný predmet (aby adresát hneď vedel, o čo ide), profesionálne oslovenie ("Vážená pani...", "Dobrý deň, pán..."), stručný a jasný text, profesionálny záver ("S pozdravom...", "Prajem pekný deň..."), podpis s vaším menom, pozíciou a kontaktom. A pozor na "Odpovedať všetkým"! Používajte len, keď je to naozaj potrebné. A dvakrát si skontrolujte adresáta, kým stlačíte "Odoslať"!

  • Maximum využitia: Vaše e-maily budú prehľadné, zrozumiteľné a budú pôsobiť dôveryhodne. Zamedzíte trapasom a nedorozumeniam.

  • Osobná komunikácia: Tvár v tvár. Vaše minimum: Jasné a zdvorilé vyjadrovanie, úsmev, udržiavanie očného kontaktu (dávate najavo, že počúvate a rešpektujete druhú osobu), aktívne počúvanie (prikývajte, dajte najavo, že vnímate).

  • Maximum využitia: Budujete si dobré vzťahy s kolegami aj klientmi, pôsobíte sebaisto a príjemne.

2. Práca s návštevami: Vy ste prvý dojem firmy!

Prichádza návšteva – klient, partner, uchádzač o prácu. Vy ste prvý človek, koho vidia a kto formuje ich dojem z celej firmy.

Vaše minimum: Profesionálne a priateľské privítanie ("Vitajte vo firme XY, volám sa [Vaše meno], ako vám môžem pomôcť?"), ohlásenie príchodu návštevy správnej osobe, ponuka občerstvenia (voda, káva – ak je to vo vašej firme zvykom), usmernenie návštevy, kde si môže sadnúť alebo kam má ísť.

  • Maximum využitia: Návšteva sa cíti komfortne a vítaná, aj v napätej situácii (napr. pohovor) pôsobí firma príjemne a profesionálne. Vytvárate pozitívny prvý dojem, na ktorý sa nezabúda.

3. Dress code a upravený zovňajšok: Váš profesionálny obal

Hovorí sa "šaty robia človeka". V práci to platí dvojnásobne. Vaše oblečenie a celková upravenosť hovoria o vašej profesionalite a rešpekte k pracovnému prostrediu.

Vaše minimum: Dodržiavať pravidlá obliekania vo vašej firme (ak nejaké sú, ak nie, držať sa všeobecnej kancelárskej etikety – skôr formálnejšie ako príliš ležérne). Dbať na čisté, vyžehlené a nepoškodené oblečenie. Udržiavať si upravený zovňajšok (vlasy, nechty).

  • Maximum využitia: Pôsobíte dôveryhodne, kompetentne a seriózne. Vyjadrujete rešpekt k sebe aj k ostatným v práci.

4. Základné pravidlá spoločenskej prednosti: Aby ste sa nikde necítili nesvoja

Kto má ísť prvý do dverí? Kto komu podá ruku? Tieto drobnosti môžu občas potrápiť, ale aj tu platí jednoduché minimum.

Vaše minimum:

  • Pri vstupe do miestnosti: Ak idete so šéfom/šéfkou alebo staršou osobou/návštevou, nechajte ich ísť prvých. Ak ste samé alebo s kolegom na rovnakej úrovni, pokojne choďte prvé (najmä ak otvárate dvere). V nejasných situáciách sa nehanbite gesto naznačiť a nechať prednosť druhému.

  • Podanie ruky: V pracovnom prostredí podáva ruku ako prvá osoba s vyšším postavením (nadriadený podriadenému) alebo hostiteľ hosťovi. Pri predstavovaní zvyčajne podáva ruku spoločensky významnejšia osoba (opäť nadriadený, staršia osoba, aj keď v biznise má často prednosť pozícia). Nemusíte sa báť podať ruku, aj keď nie ste si isté – dôležitejší je pevný a istý stisk a očný kontakt.

  • Vo výťahu: Pri vstupe do výťahu majú prednosť vychádzajúci, potom nastupujúci. Pri východe vystupuje prvý ten, kto je najbližšie k dverám (najmä ak je plno).

  • Maximum využitia: Budete pôsobiť suverénne, istejšie a znalo, aj keď ide o drobnosti. Vyhnete sa nepríjemným pocitom či faux pas.

  • Ak budete v situácii, že ozaj neviete ako sa zachovať či správať, pamätajte toto základné pravidlo: úsmev všetko mierni a chovajte sa tak, aby osobe pri vás bolo príjemne. Vľúdnosť a zdvorilosť.

 Vidíte? Vaše minimum etikety nie je o snobských pravidlách, ale o zdvorilosti, rešpekte a schopnosti vytvoriť príjemnú atmosféru. Zvládnutím týchto základov sa stávate nielen efektívnejšou, ale aj obľúbenejšou a rešpektovanejšou kolegyňou a profesionálkou.

Vaša ústretovosť, úsmev a znalosť týchto pár pravidiel etikety sú vašou najlepšou vizitkou. Používajte ich s radosťou na maximum – pre váš šarm, váš profesionálny dojem a pre celkovú pohodu v kancelárii!

Želám vám veľa úspechov a úsmevných chvíľ pri vašej práci!