O etikete


Etiketa na pracovisku: Sprievodca pre úspešnú komunikáciu a spoluprácu.

 

Keď sa povie etiketa, väčšina si vybaví pravidlá spoločenského správania sa v drahej reštaurácii za stolom s množstvom príborov.  

Etiketa je však vo svojej prapodstate o tom, aby sme boli voči okoliu taktní a empatickí. Alebo ešte jednoduchšie – aby sa ľudia prítomní okolo vás cítili príjemne.

Etiketa na pracovisku je súbor neformálnych pravidiel, ktoré prispievajú k harmonickému pracovnému prostrediu. Prečo je etiketa na pracovisku dôležitá? Dobrá etiketa prispieva k vytvoreniu pozitívnej pracovnej atmosféry, ktorá zvyšuje produktivitu a motiváciu zamestnancov. Dobré vzťahy s kolegami sú dôležité pre spoluprácu a dosiahnutie spoločných cieľov.

Každá spoločnosť, má svoje vlastné pravidlá a tieto pravidlá sa môžu líšiť v závislosti od konkrétnej spoločnosti a kultúry. Existuje však niekoľko univerzálnych, základných zásad, ktoré by ste mali mať na pamäti:

Rešpekt ku kolegom: Bez ohľadu na pozíciu, vek, pohlavie, každý kolega si zaslúži rešpekt a zdvorilé zaobchádzanie. Vyhýbajte sa osobným útokom, urážkam, vtipom a diskriminácii.

 Profesionálne správanie: Na pracovisku je dôležité zachovávať profesionálny prejav. To zahŕňa vhodný pracovný odev, dodržiavanie pracovnej doby a zdržanie sa osobných rozhovorov počas pracovného času.

 Komunikácia: Jasná a otvorená komunikácia je kľúčová pre úspešnú spoluprácu. Vyjadrujte sa zdvorilo, počúvajte aktívne a snažte sa pochopiť pohľad ostatných.

 Dodržiavanie sľubov: Ak niečo sľúbite, dodržte to. Spoľahlivosť je dôležitou súčasťou profesionálneho správania.

 Riešenie konfliktov: Konflikty sú prirodzenou súčasťou každého pracovného prostredia. Snažte sa ich riešiť konštruktívne a s cieľom nájsť spoločné riešenie. Dobrá etiketa pomáha predchádzať konfliktom a riešiť ich efektívne.

 Ochrana osobných údajov: Rešpektujte súkromie svojich kolegov a chráňte dôverné informácie.

Čo ešte spadá pod etiketu na pracovisku?

Firemná kultúra: Každá spoločnosť má svoju vlastnú firemnú kultúru, ktorá ovplyvňuje spôsob komunikácie, obliekania a správania sa zamestnancov.

Hierarchia: Rešpektovanie hierarchie je dôležité, ale neznamená, že musíte byť poddaní. Dôležité je nájsť rovnováhu medzi rešpektom a asertivitou.

Kultúrne rozdiely: Ak pracujete v multikultúrnom prostredí, je dôležité byť si vedomý kultúrnych rozdielov a prispôsobiť svoje správanie.


Ako podať sťažnosť na kolegu: Sprievodca krok za krokom

Podanie sťažnosti na kolegu je citlivá záležitosť, ktorá si vyžaduje starostlivé zváženie. Predtým, ako sa rozhodnete pre tento krok, odporúčame zvážiť nasledujúce:

Priama komunikácia: Skúste najskôr problém riešiť priamo s kolegom. Možno sa jedná o nedorozumenie, ktoré sa dá vyriešiť otvoreným rozhovorom.

Stanovenie cieľa: Jasne si určte, čo chcete dosiahnuť podaním sťažnosti. Chcete zlepšiť situáciu, alebo sa chcete kolegu zbaviť?

Zhromaždenie dôkazov: Ak sa rozhodnete podať sťažnosť, zbierajte dôkazy, ktoré podporia vaše tvrdenia. Môžu to byť e-maily, správy, svedecké výpovede atď.

Ak sa rozhodnete podať sťažnosť, postupujte nasledovne:

Vyberte si správnu osobu: Obráťte sa na svojho priameho nadriadeného, HR oddelenie alebo iného kompetentného pracovníka.

Pripravte si podrobný popis situácie: Jasne a stručne opíšte problém, uveďte konkrétne príklady a dôkazy.

Zostaňte pokojní a profesionálni: Aj keď ste nahnevaní alebo frustrovaní, snažte sa zachovať pokoj a profesionálne vystupovanie.

Navrhnite riešenie: Ak je to možné, navrhnite konkrétne riešenie, ktoré by mohlo zlepšiť situáciu.

Na čo si dať pozor:

Obvinenia: Vyhýbajte sa všeobecným obvineniam a zamerajte sa na konkrétne incidenty.

Osobným útokom: Zamerajte sa na správanie kolegu, nie na jeho osobnosť.

Ohovováranie: Vyhnite sa šíreniu klebiet a nepravdivých informácií.

Dôležité:

Dôvernosť: Informujte sa o tom, do akej miery bude vaša sťažnosť dôverná.

Následky: Buďte pripravení na možné následky podania sťažnosti.

Právna pomoc: Ak sa situácia zhorší, môžete vyhľadať právnu pomoc.

Pamätajte: Podanie sťažnosti je vážny krok, ktorý môže mať významný vplyv na vaše pracovné prostredie. Preto si ho dobre premyslite a konajte zodpovedne.